Informační rozcestník pro partnerství firem a škol

                                                                                                      Partnerská spolupráce firem a středních škol nabízí oboustranné benefity (397,42 kB)

Proč navázat spolupráci firmy se střední školou? 

Dlouhodobá a partnerská spolupráce se střední školou představuje jeden z efektivních způsobů, jak oslovit a získat zaměstnance vybaveného odpovídajícími odbornými dovednostmi i pracovními návyky.

Partnerství skol a firem přispívá k výchově kompetentního a vzdělaného absolventa školy plně připraveného pro regionální trh práce.

 

 

 

Jak na spolupráci firem a střeních škol aneb praktické postupy a metody, Metodika a průvodce metodikou – metodika včetně příloh (3,52 MB)

Jak na spolupráci firem a střeních škol aneb praktické postupy a metody, Metodika a průvodce metodikou – samostatná metodika (3,52 MB)

Jak na spolupráci firem a střeních škol aneb praktické postupy a metody, Metodika a průvodce metodikou – samostatné přílohy (248,23 kB)

 

Dokument obsahuje doporučené postupy a návody k nastavení či prohloubení spolupráce firem a škol v oblasti vzdělávání. Konkrétně jde o počáteční střední odborné vzdělávání a přípravu probíhající v místních partnerstvích firem a škol, a to zejména v rámci učebních oborů či učebních oborů s maturitou, a za určitých podmínek i oborů čistě maturitních. 
Metodika se zaměřuje na stanovení jednotného postupu pro přenos požadavků trhu práce do vzdělávání a aplikaci prvků duálního vzdělávání. V rámci metodiky jsou nastavena pravidla pro zajištění odborné části výuky, tj. vymezení kompetencí požadovaných zaměstnavateli, způsob jejich vzdělávání, materiálně-technické a personální zajištění vzdělávání odborných kompetencí ve škole a ve firmě. Metodika pomůže rovněž s tvorbou podpůrných podkladů pro spolupracující firmy.

 

Jak na spolupráci firem a středních škol aneb příklady dobré praxe (4,4 MB)

Jak na spolupráci firem a středních škol aneb praktický kontrolní list (894,16 kB)

 

 

Jaké formy spolupráce může zahrnovat partnerství firmy a střední školy?

  • Možnost realizace praktického vyučování na pracovišti firmy včetně závěrečných zkoušek
  • Zajištění exkurzí pro žáky školy a pedagogy
  • Účast a podpora při PR aktivitách, realizace odborných soutěží a stáží
  • Spoluúčast firmy při tvorbě či změně školních vzdělávacích programů a plánů
  • Zapojení odborníků z praxe do výuky žáků či pedagogů
  • Podpora a zlepšování podmínek pro realizaci vzdělávání
  • Motivační příspěvky a stipendia pro žáky
  • Odborný rozvoj pedagogů školy zajištěný firmou

Jaké jsou možné benefity partnerství pro firmu?

  • Výchova budoucích zaměstnanců v relevantním hospodářském odvětví a sektoru
  • Možnost ovlivňovat obsah vzdělávání a jeho praktickou realizaci dle potřeb firmy
  • Snížení nákladů na vstupní adaptaci zaměstnance a jeho odborné zaškolení
  • Získávání kompetentních zaměstnanců
  • Posílení principu společenské odpovědnosti a společenské prestiže firmy
  • Možnost odpočtů (ze základu daně) na podporu výdajů vynaložených na žáka a na pořízení majetku - § 34 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů

 

Co o partnerství říkají zástupci firem:

  • „My si řekneme kompetence, které potřebujeme, škola si to upraví, a naopak škola je zase připravuje na to, jak by to mělo fungovat v praxi.“
  • „Pro nás je plus jednoznačně to, že toho člověka známe, víme, co od něj čekat. Žáci mají pracovní návyky, což je důležité potom do budoucna.“
  • „V rámci odborného vzdělávání probíhá výchova vlastních budoucích zaměstnanců v oblasti odborné, ale i v oblasti firemní kultury.“
  • „My to bereme tak trochu jako skryté PR a recruitment.“

 

Jaké jsou benefity partnerství pro školu?

  • Lepší podmínky pro realizaci odborného vzdělávání, kontakt s praxí, technologiemi a vývojem oboru
  • Školní vzdělávací programy reflektující firemní prostředí a praxi
  • Absolventi školy vybavení kompetencemi a znalostmi konkrétního firemního prostředí
  • Snížené riziko nezaměstnanosti absolventů, předpoklad k aktivnímu zapojení se na trhu práce po ukončení vzdělávání
  • Celkové posílení prestiže školy jako instituce propojené s praxí, motivace žáků a rodičů k výběru školy s výhledem perspektivního uplatnění

 

Co o partnerství říkají zástupci škol:

  • „Dá se říct, že tím, jak je to středisko vybudované, jak moderně ho mají udělané, tak ti naši žáci vlastně dostávají ještě víc, dostávají nadstandard znalostí a možností toho technického vzdělávání.“
  • „Dostávali jsme od firmy finanční dary, mohli jsme realizovat nákup některých učebních pomůcek, které se potom využily pro ty obory.“
  • „Ale ti kluci, co tam byli, tak tam byly známky 1, 2. My jsme tam třeba dali kluka, který byl horší, ale díky práci v této firmě se dostal na úroveň v podstatě vyšší.“
  • „Kvalita žáků, kteří končili, tak je na jiné, lepší úrovni.“

 

Jaké jsou benefity pro žáky?

  • Možnost získání udržitelného zaměstnání po ukončení vzdělávání
  • Získání pracovních návyků již během studia
  • Znalost firemního prostředí, vnitropodnikových procesů i vztahů zaměstnanců na pracovišti
  • Motivační podpora žáků již během jejich vzdělávání, motivační příspěvky a prospěchová stipendia
  • Možnosti zvýšení kvalifikace a specializace v nových trendech během vzdělávání
  • Propojení teorie s praxí, komplexní pochopení oboru

 

Co o spolupráci firem a škol říkají žáci:

  • „Pro mě to bylo všechno wow.“
  • „Rozhodně mi to pomohlo hlavně v praxi a také na závěrečných zkouškách.“
  • „Instruktor byl super. Je milý a přátelský na ty svoje kolegy, které má pod sebou, a to je podle mě hlavní na pracovišti: to, aby si podřízený rozuměl s nadřízeným. Naučil mě nejen po profesní stránce.“
  • „Říkal jsem, že bych si dokázal představit tady po škole pracovat, hlavně díky těm lidem.“
  • „Měl jsem chuť zůstat tam déle, protože mě to bavilo.“
  • „To, co se učí ve škole, se tam vidí na vlastní oči.“

 

Jak zahájit spolupráci na praktické výuce krok za krokem?

  1. Vyhledat a kontaktovat vhodnou regionální střední školu / firmu s odpovídajícím oborovým zaměřením
  2. Dohodnout konkrétní podmínky partnerství a formy spolupráce
  3. Upravit tematický plán k rozdělení praktické výuky mezi oba subjekty
  4. Ukotvit smluvně spolupráci
    • Pvinnou smlouvou (dle školského zákona č. 561/2004 Sb. a vyhlášky č. 13/2005 Sb.)
    • Případné další dhody dle specifik partnerství
  5. Vytvořit materiálně technické a personální podmínky pro realizaci odborné přípravy na straně firmy
  6. Deklarovat své partnerství a realizovat společné PR a náborové aktivity

 

 

Poslední aktualizace: 27. 1. 2023