Podrobné informace o projektovém záměru, cílech a přínosech projektu

Východiska pro realizaci projektu

Nedostatek kvalifikovaných pracovních sil se může důsledkem změn souvisejících s Průmyslem 4.0 přeměnit na vysokou strukturální nezaměstnanost doprovázenou dalším poklesem konkurenceschopnosti regionů. To klade nové požadavky na instituce trhu práce, vzdělávací instituce i samotné zaměstnavatele. Sjednocování nabídky a poptávky na trhu práce se proto musí více než dříve zaměřit na predikci vývoje trhu práce – v dostatečném předstihu předjímat nové kompetence, které bude trh práce potřebovat s perspektivou přibližně 5let. Zohlednění budoucích požadavků trhu práce je zásadní nejen pro fungování školských subjektů, ale i Úřadu práce ČR. Informace jsou důležité pro zaměstnavatele, kteří musí včas začít připravovat své zaměstnance na nové technologie a novou organizaci práce, a také pro MPSV jakožto hlavního garanta v oblasti služeb a politiky zaměstnanosti.

Praxe navíc ukazuje, že nejsou zcela využity možnosti spolupráce firem a škol, zejména z důvodu slabého povědomí o praktické realizaci takové spolupráce (z hlediska legislativního, administrativního, prostorového, materiálně-technického a personálního). Tato situace pak snižuje potenciál přenosu požadavků na výkon profese od zaměstnavatelů do vzdělávacích programů.

Projekt se proto zaměřuje na podporu spolupráce firem a škol s důrazem na možnosti implementace prvků duálního vzdělávání především z pohledu firem, neboť pro úspěšné zvládnutí dopadů Průmyslu 4.0 na území České republiky je klíčová intenzivní komunikace všech aktérů trhu práce. V rámci projektu bude podpořeno nejméně osm partnerství firem a škol v každém ze čtyř zapojených regionů.

Cíle projektu

  • Podpořit adaptaci institucí trhu práce na změny vyplývající z Průmyslu 4.0 tak, aby po skončení realizace projektu byly schopny včas predikovat a reagovat na budoucí potřeby trhu práce.
  • Vytvořit a v praxi otestovat nástroj pro včasnou identifikaci v budoucnu vyžadovaných kompetencí v 10 klíčových sektorech hospodářství.
  • Rozšířit spolupráci firem a škol v každém zapojeném regionu o praktickou aplikaci prvků duálního vzdělávání pro zajištění vzájemné komplementarity ve vztahu k potřebám pracovního trhu.
  • Šířit dále informace a navrhnout doporučení pro případné procesní a legislativní úpravy v dané oblasti.

V počáteční fázi projektu bude vybráno deset klíčových sektorů hospodářství, u nichž se předpokládá významný posun k automatizaci výroby. Odborníci z řad zaměstnavatelů a vzdělávacích institucí následně v rámci oborových i mezioborových pracovních skupin navrhnou a vytvoří metodické postupy pro včasnou identifikaci budoucích požadavků světa práce. Předpoklady pro výkon povolání budou průběžně popisovat formou kompetencí a kvalifikačních požadavků. Na základě identifikace a zmapování budoucích kompetencí proběhne aktualizace Centrální databáze kompetencí (CDK) v rámci Národní soustavy povolání (NSP). Více o jednotlivých klíčových aktivitách projektu najdete zde.

Výstupy a přínosy projektu v praxi

  • Analýzy zahraničních studií a trendů na trhu práce
  • Metodika mapování budoucích kompetencí trhu práce se zapojením sektorových a průřezových pracovních skupin včetně stanovení základních pravidel pro zakládání spolupráce firem a škol
  • Metodika tvorby sektorových kompetenčních pyramid jako nástroje pro systémové vymezení požadavků trhu práce a s tím související návrh aktualizace Centrální databáze kompetencí (CDK) o popis nových a v budoucnu vyžadovaných kompetencí ve vazbě na Průmysl 4.0
  • Vytvoření deseti sektorových kompetenčních pyramid v jednotlivých sektorech s provazbou na oblast vzdělávání
  • Regionální workshopy na téma partnerství škol a firem a 10 sektorových kulatých stolů na téma sdílení informací o nových kompetencích a jejich přenos do odborné přípravy
  • Podpora prohlubování stávajících partnerství firem a škol a navazování nových partnerství firem a škol
  • Vytvoření sítě odborníků, komunikace s výzkumnou a aplikační sférou, ustanovení pracovních skupin oborníků zastupujících zvolené sektory hospodářství
  • Informační letáky shrnující základní poznatky v oblasti poskytování praktického vyučování na firemních pracovištích a akce, na kterých se zástupci firem a škol seznámí s problematikou vzájemné spolupráce na základě zpracované metodiky
  • 4 odborné články zaměřené na výstupy projektu

Cílové skupiny projektu Kompetence 4.0

Nejvýznamnější cílovou skupinou projektu jsou zaměstnavatelé a poskytovatelé vzdělávání, zástupci firem, odborníci na dané sektory hospodářství a zástupci středních odborných škol a učilišť na území zapojených krajů.

Tito aktéři jsou do projektu zapojeni prostřednictvím pracovních skupin a workshopů. Budou se průběžně podílet na přípravě metodik a standardů pro spolupráci firem a škol či na predikci nových kompetencí. Současně bude podpořeno zakládání a rozvoj partnerství firem a škol pomocí zprostředkování kontaktů, odborného poradenství a sdílením dobré praxe.

Partneři projektu se aktivně podílejí na realizaci většiny aktivit projektu, spolupracují na přípravě analýz a metodik, figurují v sektorových pracovních skupinách, mají významnou roli při navazovaní partnerství škol a firem. Zaměstnanci MPSV a Úřadu práce ČR se budou účastnit zejména regionálních workshopů věnovaných práci s metodikou predikce budoucích kompetencí a dále sektorových pracovních skupin.

Poslední aktualizace: 27. 1. 2023