Příspěvek na bydlení

Příspěvek na bydlení

Žádost o příspěvek na bydlení i čtvrtletní dokládání příjmů a nákladů na bydlení vyřídíte pohodlně bez nutnosti navštívit úřad.

Co všechno můžete díky online žádosti vyřídit pohodlně z domova?

  • Podat novou žádost o příspěvek na bydlení
  • Sledovat aktuální stav vaší žádosti
  • Dokládat vaše čtvrtletní příjmy a náklady na bydlení
  • Hlásit změny

Snahou MPSV je vám maximálně ulehčit cestu k čerpání příspěvku a minimalizovat zbytečné papírování.

 

 

Příspěvek na bydlení jsme nyní přesunuli do naší Klientské zóny Jenda.

Žádat online nikdy nebylo jednodušší.

 

Vyřídit online

Pokud máte připravené všechny potřebné dokumenty, podáte žádost rychle a pohodlně.

O příspěvek můžete požádat až tři měsíce zpětně. Žádost se již nebude podávat každý rok, ale pouze jednou.

Prostřednictvím Klientské zóny Jenda můžete také dokládat vaše čtvrtletní příjmy a náklady na bydlení.

Žádost lze nadále podat také osobně na Úřadu práce. Navštivte kontaktní pracoviště nebo si stáhněte formulář, doma si ho můžete předvyplnit.

Orientační kalkulačka

 

JAK PODAT ONLINE ŽÁDOST PŘÍSPĚVEK NA BYDLENÍ

Žádost o příspěvek na bydlení nyní vyřídíte snadno z pohodlí domova. Využijte Jendu, klientskou zónu Ministerstva práce a sociálních věcí.

Ještě předtím, než začnete online žádost vyplňovat, máte možnost podívat se na průchod celou žádostí. Můžete si také dopředu připravit všechny potřebné dokumenty, které budete při žádosti o příspěvek potřebovat.

Pevně věříme, že pro vás Jenda bude praktickým pomocníkem a ušetří vám spoustu času, který místo cesty na úřad můžete věnovat své rodině.

 

Jak doložit příjmy a náklady na bydlení online?

V prvním videu jsme si ukázali, jak podat žádost o příspěvek na bydlení prostřednictvím Klientské zóny Jenda. Aby vaše žádost mohla být zpracována, musíte k ní doložit také vaše příjmy a náklady na bydlení. Pokud jste tak neučinili už při podávání žádosti, můžete je doložit i později. I pro tento případ jsme vytvořili videa, která vás dokládáním příjmů a nákladů provedou. 

A nezapomeňte, pokud pobíráte více příspěvků, stačí v Jendovi nahrát příjmy pouze u jednoho z nich, zbytek si už propojíme sami.

 

Jak doložit čtvrtletní příjmy a náklady na bydlení online?

Pro pokračování výplaty vašeho příspěvku na bydlení musíte pravidelně dokládat čtvrtletní příjmy a náklady na bydlení. Pro pokračování nároku na příspěvek na bydlení se náklady na bydlení spolu s příjmy dokládají vždy v dubnu za 1. kalendářní čtvrtletí a v říjnu za 3. kalendářní čtvrtletí. V lednu a červenci je dokládání za předcházející kalendářní čtvrtletí u příspěvku na bydlení nepovinné. To vše můžete udělat online prostřednictvím Klientské zóny Jenda.

Dokládat online můžete i v případě, že jste žádost o dávku podávali osobně na pobočce úřadu.

 

KDO MŮŽE PŘÍSPĚVEK ZÍSKAT

Vždy záleží na konkrétním případu. Obecně však můžeme říct, že pokud vás náklady na bydlení (nájem, energie, vodné a stočné a podobně) stojí více než 30 % vašich čistých příjmů, můžete příspěvek čerpat. Zkrátka však nepřijdou ani lidé, kteří žijí ve vlastním bytě či domě. Podívejte se na konkrétní případy.

Rodina

Jana a Karel bydlí v nájmu v Ústí nad Labem. Mají dvě děti ve věku 8 a 10 let. Jejich čistý příjem je 38.348 Kč. Za nájem platí každý měsíc 12.000 Kč a za náklady na bydlení (energie, vodné a stočné atd.) platí měsíčně 6.620 Kč. Mohou tedy získat od státu příspěvek na bydlení ve výši 7.116 Kč měsíčně.

Důchodkyně

Helena je ovdovělá důchodkyně a bydlí ve vlastním domě v Javorníku. Její náklady na bydlení (energie, vodné a stočné atd.) jsou 6.800 Kč měsíčně. Pobírá důchod ve výši 13.800 Kč. Může tedy získat od státu příspěvek na bydlení ve výši 2.660 Kč měsíčně.

Samoživitelka

Petra je samoživitelka a bydlí v nájemním bytě v Olomouci se dvěma dětmi ve věku 8 a 11 let. Její čistý měsíční příjem je 27.290 Kč. Za nájem a náklady na bydlení vydá každý měsíc 15.620 Kč. Může tedy získat od státu příspěvek na bydlení ve výši 7.433 Kč měsíčně.

 

 

CO JE TŘEBA SI PŘIPRAVIT

Než se pustíte do vyplňování online žádosti, je třeba si připravit pár dokumentů, které od vás budeme potřebovat. Jde pouze o informace, které si stát nemůže dohledat sám. Abychom vám vše zjednodušili, bude nám stačit nahrát pouze scan nebo fotku.

 

Potvrzení o výši příjmu

Pokud pobíráte výplatu či mzdu, budeme potřebovat potvrzení o výši příjmu.

Potvrzení nákladů na služby

Doklad potvrzující výši nákladů na služby jako vodné, stočné, odvoz odpadu a podobně.

Potvrzení nákladů na energie

Doklad potvrzující výši nákladů na energie za předchozí měsíce.

Nájemní smlouva

Pokud bydlíte v nájmu, budete potřebovat scan nebo fotku vaší nájemní smlouvy.

Potvrzení o studiu

V případě, že je vaše dítě student starší 15 let, budete potřebovat potvrzení o studiu.

Vyúčtování služeb a energií

Pokud jste v daném měsíci obdrželi přeplatek či nedoplatek, přiložte vyúčtování k žádosti.

Prohlášení dalších osob

Pokud s vámi bydlí další osoba starší 18 let, budete od ní potřebovat některé dokumenty.

 

JAK SE PROKÁŽU

Abychom mohli vaši žádost zpracovat online a ušetřit vám cestu na úřad, musíme si být jisti tím, kdo žádost podal. Proto je pro vstup do Klientské zóny Jenda nutné přihlášení prostřednictvím Identity občana. Skutečně jen tak vám můžeme ušetřit cestu na úřad.

V rámci Identity občana můžete využít Mobilní klíč eGovernmentu. Do vašeho mobilu si jednoduše stáhnete aplikaci a následně si na kterémkoli Czech Pointu aktivujete možnost přihlášení. Během pár minut tak získáte jednoduchý způsob přihlašování. Vše je přehledně vysvětleno v tomto videu, případně v tomto návodu.

Dalším způsobem v rámci Identity občana je BankID. Bankovní identitu má v České republice přes 5.000.000 lidí (jen o tom spousta z nich neví), pravděpodobně ji tak budete mít i vy. Pomocí přihlašovacích údajů do vašeho internetového bankovnictví se jednoduše přihlásíte. Pokud potřebujete více informací ohledně BankID, najdete je na bankid.cz.

Více informací ke zřízení Identity občana

 

Nadále platí možnost vyplnit zjednodušený papírový formulář na kterékoliv pobočce Úřadu práce ČR. V případě nesnází nebo dotazů můžete v pracovní době zavolat na call centrum Úřadu práce: +420 800 779 900.

V případě technických potíží s aplikací se obraťte na IT podporu MPSV: +420 950 194 444 v pracovní době nebo vyplňte tento formulář a pracovníci help-desku se Vám ozvou.

Provozní doba linek

PO: 8:00 - 17:00 | ÚT: 8:00 - 15:00 | ST: 8:00 - 17:00 | ČT: 8:00 - 15:00 | PÁ: 8:00 - 13:00

 

ČASTO KLADENÉ OTÁZKY

Připravili jsme pro vás seznam nejčastěji kladených dotazů a odpovědí na ně. Pokud jste zde nenašli řešení vašeho, obraťte se na operátory helpdesku, kteří vám rádi pomohou.

Poslední aktualizace: 27. 3. 2024

Menu